АДАПТАЦІЯ
ДО ДИТЯЧОГО САДКА
Проблема адаптації дитини до дитячого садка - добре це чи погано, віддавати чи почекати - таке запитання рано чи пізно виникає в кожній сім'ї. Прийняття рішення батьками визначається особистим досвідом. Але, поза всяким сумнівом, відвідування дошкільного закладу має свої плюси та мінуси. А визначитись потрібно з точки зору науки - педагогіки, медицини, психології. З наукової точки зору відвідування дитячого садка - фактор позитивний в усіх питаннях, необхідний для повноцінного виховання та розвитку малюка. Мистецтво спілкування з іншими членами суспільства грає важливу роль в житті кожного, тому спілкуватись потрібно вчитись змалку.
Як батькам
визначити готовність дитини до дитячого садка?
1. На
прогулянці малюк сам підходить до дітей на майданчику, намагається вступити в
контакт.
2. Маля
здатне кілька годин на день проводити без мами.
3. Дитина
розбірливо може виразити свої потреби словами.
4. Малюк
уже досить спритний, вміє самостійно їсти (і пережовувати!), миє руки й
умивається, вдягає і знімає із себе основні предмети одягу.
5. До кінця раннього віку в дитини з'являється прагнення до самостійності, її інтереси переміщаються від світу предметів до світу спілкування з дорослими
Оформлюючи дитину в групу, батьки переживають:
як там зустрінуть дитину? Як будуть годувати? Чому навчать? Чи добре буде
малюку? Чи будуть його любити?
Це хвилювання можна пояснити - батьки вперше
залишають дитину з незнайомими людьми. Це хвилювання підсилюється, коли малюк
не хоче йти до садка, не хоче розлучатись з рідними, відмовляється від гри з дітьми.
Чи у всіх дітей однакова поведінка при вступі
в садок? Ні. Одні діти впевнені, вибирають гру, ідуть на контакт з дітьми та
дорослим, інші - менш впевнено, більше спостерігають, ще інші - проявляють
повне небажання іти в групу, негативізм, відхиляють всі пропозиції, бояться
відійти від батьків, голосно плачуть.
Причини такої поведінки різні: це і
відсутність режиму вдома, і невміння гратись, і несформованість навичок
самообслуговування. Однак основна причина - це відсутність досвіду спілкування
з однолітками та дорослими.
· і
з попередніми умовами виховання, під впливом яких формується поведінкова
реакція;
· і
зі своєрідністю міжособистісних взаємин дорослих і дітей, з рівнем прихильності
дитини до матері;
· і
з організацією навчально-виховного процесу в дошкільній установі, соціальними
умовами;
· і з індивідуальними особливостями: віковими, психологічними психофізіологічними, нейрофізіологічними, психогенетичними.
Спостереження
показують, що хлопчики 3-5 років гірше переносять розлуку з рідними. А найкраще
проходить адаптація у віці після 1 року 6 місяців.
Середній строк
адаптації - 7-10 днів в ясельному віці; з 3 років - 2-3 тижні; 5-6 років -1
місяць. Виникнення у дитини стійкого "адаптаційного синдрому"
свідчить про її неготовність до виходу із сім'ї.
Для того, щоб процес адаптації не
затягувався, необхідні такі умови:
- підтримувати позитивну установку, бажання
йти в садок;
- прислухатись до порад педагогів, якщо дитина
відчуває між батьками та вихователем повне розуміння - вона швидше звикає;
- в перші дні рекомендоване короткочасне
перебування в групі - 1-2 години;
- наблизити домашній режим до садкового;
- провести всі профілактичні заходи,
рекомендовані лікарем;
- утримуватись від шумних масових вистав, щоб
зменшити емоційне навантаження;
- навчати навичкам самообслуговування
(одягання, умивання, складання іграшок)
Правильна поведінка рідних в
період адаптації:
- говорити дитині, що вона вже доросла,
- не залишати надовго - на цілий день в групі.
- погуляти після відвідування на майданчику
садка,
- давати із собою улюблені іграшки,
- повідомляти вихователя про особливі звички
дитини,
- довіряти працівникам установи,
- придумати ритуал "прощання" і
обіграти вдома,
- зустрічати дитину з посмішкою,
- розповідати дитині якомога більше доброго
про садок,
- підтримувати самостійність дитини вдома.
Чого не потрібно робити:
- негативно відгукуватись про спеціалістів
закладу,
- наказувати вдома дитину за капризи в садку,
- виявляти тривогу, неспокій, плакати з
приводу важкого звикання малюка,
- забороняти контакти з іншими дітьми,
- залякувати дитину дитячим садком.
Ознаки позитивної адаптації дитини в садку -
хороший апетит, спокійний сон, адекватна реакція на діяльність з вихователем,
бажання спілкуватись з дітьми, іти в групу, нормальний емоційний стан.
ОЗНАКИ ЕМОЦІЙНОГО КОМФОРТУ ДИТИНИ
ПІД ЧАС ПЕРЕБУВАННЯ ЇЇ В ДНЗ
1.Бажання йти до дитячого садка.
2.Адекватний вияв емоцій дитиною, наявність позитивних емоцій, позитивна
реакція на нові іграшки.
3.Здатність дитини адекватно й достатньо тривало відгукуватися на емоційні
реакції оточення.
4.Висока комунікабельність дитини.
5.Висока пізнавальна діяльність та активність.
6.Активна ігрова діяльність.
7.Малюнки у світлих тонах.
8.Стабільність рухової активності – дитина рухлива.
9.Відсутність проблем зі сном, їжею.
Прийоми,
що полегшують дитині ранкові прощання:
·
Навчіться прощатися з дитиною швидко. Не затягуйте розставання. Інакше
малюк відчує ваше занепокоєння і йому буде ще складніше заспокоїтися.
·
Покладіть малюку до кишеньки яку-небудь пам'ятну річ, що нагадуватиме про
вас, як сильно ви його любите.
·
Ніколи не намагайтеся «вислизнути» непомітно від дитини, якщо хочете, щоб
вона вам довіряла.
·
Вигадайте забавний ритуал прощання й строго дотримуйтеся його, наприклад
завжди цілуйте дитину в щічку, а потім ніжно потріться носиками або що-небудь
подібне.
·
Не намагайтеся підкупити дитину, щоб вона залишилася у дитячому садку за
нову іграшку.
·
Чітко дайте дитині зрозуміти, що хоч би які істерики вона влаштовувала, їй
все одно доведеться йти до дитячого садка. Якщо ви хоч раз піддастеся дитині,
надалі вам буде вже набагато складніше впоратися з її вередуваннями й слізьми.
14 правил для батьків, щоб
адаптація дитини пройшла якомога легше і швидше

Віддавати дитину в дитячий садочок краще в теплу пору року, коли діти більшість часу проводять на прогулянці. Так дитині буде легше адаптуватися, оскільки ігри на свіжому повітрі, пісочниця — все дуже нагадує звичні умови її повсякденного життя.- За тиждень-два привчити дитину до режиму, який встановлено в садочку і
ввести в раціон дитини блюда, які готують в садочку. Таким чином на 2 стресових моменти стане
менше. Дитина повинна звикнути прокидатися зранку (наприклад, о 7:00),
спати вдень з 13:00, снідати і обідати приблизно в той же час, що і в
садочку. Тоді їй буде легше звикати до умов садка.
- Навички самообслуговування.Навчіть малюка одягатися, роздягатися, їсти ложкою, відучіть від одноразових
підгузків. Звичайно, якщо вам доводиться віддавати дитину в дитсадок в
дуже ранньому віці, то ці навички можуть бути ще не сформовані на
достатньому рівні. Головне, щоб дитина хотіла і пробувала самостійно
одягатись чи їсти, а ткож вміла попросити про допомогу. Тоді вона
комфортніше і впевненіше почуватиметься серед однолітків, серед яких
знайдуться ті, що вміють робити це самостійно.
- Сформувати позитивну установку на садочок. Це дуже важливий
пункт! Ніколи не лякайте дитину
садочком. Такі фрази, як: “Заспокойся, бо відведу в садок”, “От підеш в
садочок — побачиш!” здатні
сформувати у дитини установку на те, що в садочку погано і його варто
уникати всіма силами. Не використовуйте фрази, які містять
негатив джля дитини (“А в садочку тобі доведеться таке їсти!”, “От
підеш в садочок, а там мусово ділитися з дітками!”. Розповідайте дитині про садочок, гуляйте
біля нього, спостерігайте за дітьми на майданчику в дитчяому садку,
коментуючи все, що побачили.
- Не обманюйте дитину! Говоріть так, як є. Не варто дуже розхвалювати садочок, щоб
потім у дитини не було розчарування. “Так, ти прийдеш в групу, а
там багато діток. Спочатку ти нікого не знатимеш, але вихователька
допоможе подружитись і вам буде весело!”. “Так, тобі доведеться бути в
садочку без мами, я теж буду сумувати за тобою, але ввечері я обов’язково
за тобою прийду!” —
ось так краще розмовляти з дитиною.
- Навчіть дитину відпускати маму, гратися самій іграшками. Звичайно, не у всіх є така можливість, але
добре, якщо у дитини є регулярний досвід того, що мама відлучається на
декілька годин, а малюк тим часом залишається з татом, бабусею, нянею…
Діти, які ніколи не розлучалися з мамою, так само, як і ті, у яких був
невдалий досвід такого розлучення, можуть довше адаптовуватися до дитячого
садочка.
- Навички спілкування. Покажіть дитині, як ділитися іграшками, як просити іграшку,
як звертатися до дорослих. Ці навички пригодяться їй в групі дитсадка
буквально з першого ж дня. Для підготовки дитини до дитсадка, відвідуйте
групи раннього розвитку, хоча б для того, щоб дитина звикла до дитячого
колективу, занять і необхідності слухати і чути дорослого.
- Спілкуйтеся з вихователями з повагою і доброзичливо.Дитина дуже уважно слідкує за вашими емоціями,
реакціями, поведінкою. Таким чином, вона ставиться до інших людей так, як
ви ставитесь до них, вона переймає ваше ставлення. Тому, прийшовши в
дитячий садок вперше, дитина повинна відчути і зрозуміти, що вихователь —
це “добра тьотя”, бо мама з нею привітна, спокійна і доброзичлива.
- Обов’язково прощайтесь, не тікайте, залишаючи дитину. Це стосується не тільки дитячого садка, але і
будь-яких моментів розлучення. Дитині набагато легше зрозуміти, що мама
іде і скоро повернеться, ніж збагнути, куди мама раптово поділася. В
останньому випадку діти починають придумвати, що мама покинула їх і більше
ніколи не повернеться. Тоді починаються сльози, переживання, істерики,
небажання відпускати маму ні на секундочку.
- Не порушуйте звички на перших порах, навіть погані (смоктання пальця,
соски і т.п.) Якщо ваш
малюк смокче соску, палець чи має ще якусь звичку, не намагайтесь відучити
від неї паралельно з вступом до днз. Так ви додаєте ще один стрес вашій
дитині. Зачекайте поки дитина адаптується до садочка, тоді займіться
звичками. Або ще краще, відучіть від звички заздалегідь, ще до початку
відвідування дитсадка.
- Дитині більше уваги, тепла, ласки. Малюку, який почав ходити в дитсадок,
приділяйте більше уваги, тепла, ласки, більше обіймайте, демонструйте свою
любов, більше часу проводьте разом. Таким чином ви компенсуєте ту нестачу
мами протягом дня і ще раз переконуєте, що мама продовжує любити, а не
покидає в садочку, бо більше не любить.
- Якщо дитині важко розлучатися з мамою, нехай відводить до дитсадка
тато, бабуся чи ще хтось. Хоча б на перших порах.
- Пам’ятайте, ДИТИНА ВІДЧУВАЄ ВАШУ ТРИВОГУ! Тому стояння під дверима групи і прислухання
до того, що там відбувається, ходіння навколо садочка і “заглядання у
вікна” ні до чого хорошого не приведе. Дитина, котра відчуває мамину
тривогу чи страх, починає сама боятися і думати, що в садку з нею може
трапитися щось неприємне. Для такої дитини період адаптації може не
закінчуватися дуже довго — поки мама не заспокоїться і не відпустить свої
переживання.
- Приймати почуття дитини. Виключити нотації, переконання… Якщо дитина плаче в садку, сумує за мамою,
ніколи не заперечуйте її почуття, не немагайтесь зразу ж переконати, що ці
почуття марні. Просто прийміть їх, покажіть, що ви розумієте, що це
нормально так відчувати. Скажіть: “Так, я бачу, ти дуже сумував / сумувала!”
“Тобі було страшно, сумно.

Немає коментарів:
Дописати коментар